Tuesday, February 16, 2016

Malas Abah Ko !!!!!!

Bila menteri bagitau nak bawa 1.5 juta rakyat Bangla 
masuk Malaysia sebab belia malas, memilih kerja tak ada 
siapa nak buat kerja 3D..(Dirty, Dangerous and Difficult) 
jangankan orang lain marah dan hairan, aku sendiri naik 
hairan, pasal kalau kat pasar Selayang tu terutama kat 
area Pasar Tani....penuh dengan orang dia berniaga, 
belum lagi jadi tauke buat welding pagar besi.. belum lagi
kedai cuci kereta ..belum kedai mamak,belum lagi pasaraya,
kat stesyen minyak…semua tu kerja 3D ke…???
Ohh..menteri kata atas permintaan majikan dan industri…
jangan salahkan menteri, jangan salahkan kerajaan, tapi 
Persekutuan Majikan Malaysia kata kaji balik.....
Menteri kata belia atau rakyat Malaysia malasssss…yang 
pagi-pagi beratur kat Tambak Johor nak masuk Singapore 
tu bukan rakyat Malaysia?.. yang sampai jammed kat 
Tambak Johor tu rakyat Malaysia yang nak pergi berhuhuhu
lah gamaknya..!!
Bukan seorang dua tapi beratus ribu nak hampir 1/2
juta..itu jumlah tahun 2012 sekarang dah tahun 2016, 
yang cari rezeki dalam bidang 3D yang dok menteri 
sebut tak sudah-sudah… diratib malas, malas, malas!!!.
Jika rakyat Malaysia ni malas..tak adalah subuh sepiee
diaorang keluar rumah beratur di Tambak Johor dan
balik kerja dah tengah malam..sampai rumah jam 11.oo
malam, keluar jam 4.00 pagi atau 5.00 pagi. 


 
Menteri sanggup nak keluar kerja dan balik macam tu???
Bukan sahaja di Singapore, tapi ada rakyat Malaysia 
yang sanggup bersusah payah pergi ke Australia hanya
nak bekerja sebagai pemetik buah..keluar modal sampai
RM5000.00 dan belum tentu diterima bekerja semuanya
risiko...ada Menteri tau kisah begitu...Sebenarnya siapa
yang malas??? rakyat bersusah payah cari rezeki..dok
kata memilih..pemalas.....Siap cabar lagi tu...!!!  

 
 Apa motif import sampai 1.5 juta Bangla.. Sekarang 
Malaysia bukannya ekonomi booming pun..merudum lagi adalah..pelabur banyak lari,ringgit jatuh..hutang dah
menimbun..PATI yang sedia ada kat Malaysia pun 
jumlahnya dah sama tara jumlah rakyat Terengganu berlambak..nak bawa masuk lagi..buat apa ???…Datang 
dengan permit buruh tapi berniaga???.. Ada udang balik 
mee kah??? Sampaikan si penyokong totok kata..
Itu belum bawa budaya sosial yang teruk, wabak penyakit..perangainya.. takkan kita nak biar perkara 
yang buruk terjadi kepada anak dan keluarga..???
Nauzubillahi min zalik..!!!

Tahun demi tahun perbelanjaan keluarga meningkat
sebab harga barang naik, keperluan asas seperti letrik
mahal melangit, GST lagi. Tapi gaji basic rakyat masih
Rm 900.00 …ikan kembung sekilo rm 17.00..ikan biasa
jer tu..belum ikan senangin, siakap, udang harga sekilo
nak cecah rm 40.00..orang kampong potong getah,
skrap getah harga rm 1.80 sekilo..nak makan apa???
Berapa ribu pohon getah nak kena toreh hanya nak beli
ikan sekilo…ko menteri gaji puluh ribu..belum bisnes di
luar alam 7  keturunan tak habis makan…sembang lebihh!!!!
 

Sunday, January 31, 2016

Inikah Yang Terjadi ?????


Sabda Rasulullah S.A.W.“Jika amanah disia-siakan, maka 
tunggulah kiamat.” Bertanya, “Bagaimana menyia-
nyiakannya?” Rasulullah S.A.W. menjawab, “Jika urusan 
diserahkan kepada yang bukan ahlinya, maka tunggulah 
kiamat.” (HR Bukhari)

Sabda Rasulullah S.A.W….“Nanti akan datang di akhir
zaman menjelang kiamat, Pemimpin-pemimpin manusia
ketika itu adalah umpama Singa, dan Menteri-menteri
mereka pada hari itu ibarat Serigala, Hakim-hakim
mereka pula adalah Anjing gila,dan manusia-manusia
ketika itu hidup adalah umpama kambing tanpa
pedoman.”

Apa akan jadi kepada struktur sebuah masyarakat bila 
pemimpin bermentaliti seperti singa?..Singa itu kerjanya
tukang terkam.Dari dahulu lagi singa itu memang Raja.
Samada ada pilihanraya atau tidak Singa tetap Raja…
Raja di hutan. Kerjanya terkam sana, terkam sini.

Menterinya pula adalah Serigala. Serigala itu adalah
binatang paling licik, binatang yang sangat pandai 
mengampu.. bahasa sekarang pandai membodek. Bukan 
sahaja licik tapi kuat membodek.Serigala si tukang ampu.

Manakala hakimnya adalah Anjing Gila. Anjing itu 
kesetiaannya memang sangat bagus. Boleh mengecam 
majikannya dan ikut arahan majikannya.Anjing memang 
setia tetapi ada kekurangannya. Anjing tidak boleh 
membezakan mana tetamu orang baik dengan tetamu 
orang jahat.Bagi anjing yang baik @ jahat tidak penting
..yang penting daging. Bila orang jahat sebelum masuk 
rumah beri daging..anjing akan senyap..hilang kes..buang 
kes.. Cuba yang datang Ustaz tangan kosong..dari anjing 
tu diam…dia akan menyalak malah lebih kuat salakannya.
Cari alasan, cari-cari kesalahan. Ertinya bagi hakim yang mentalitinya seperti anjing, salah atau betul itu tidak 
penting, yang penting baginya adalah daging..yakni 
suapannya. Nilai suapannya, nilai sogokan atau nilai benda 
atau hartanya atau wangnya.Boleh sahaja yang benar jadi 
salah dan yang salah boleh jadi benar.

Manusia hidup tiada pegangan seperti kambing. Kambing 
ke mana di bawa pun bunyinya sama..mbekkkk!!! Ke 
padang rumput..mbekk,ke pasar mbekk,ke masjid mbekk
ke parlimen mbekk, di sembelih pun mbekk..nak bunyi 
lain tak reti..tak tau..Akhir zaman akan terjadi seperti itu..


Monday, January 25, 2016

Pawfect Inn Cat Hotel and Cafe ...Kepada Pemilik Dan Pencinta Kucing...


As Salam…artikel ni ditujukan khas kepada Pencinta Kucing.. Jika 
anda ingin bermain-main dengan kucing ..Pawfect Inn adalah 
tempatnya. Di sini anda boleh bermain-main dengan kucing-kucing 
yang sangat-sangat comel. 


   
 

Atau jika anda memiliki kucing dan anda ingin pergi bercuti lama 
samada dalam atau luar negara dan kucing anda tiada penjaga…
anda boleh menghantar kucing anda ke Pawfect Inn untuk dijaga.

Jika penat bermain kucing…anda haus atau perut terasa lapar, anda 
boleh makan dan minum di Café Pawfect Inn…diantara menu yang 
ada..Nasi Lemak, Sandwich, Bihun Goreng, Mee/Bihun Sup, Laksa. 
Ada kuih-muih seperti Seri Muka, Talam Keladi..Petang-petang ada
cucur ikan bilis, jemput-jemput pisang...dan makanan yang dihidang
ini..dimasak oleh ibu dan adik kepada pemilik Pawfect Inn ini sendiri.
Silakan lah yerr...

'



Anda boleh lepak minum di dalam atau selesa disebelah luar pun 
boleh juga ...!!!
Di antara bunga-bunga yang dihantar semasa perasmian Pawfect Inn…

Jambangan bunga ini dari pelakun
Nasha Aziz.
Kepada yang duduk disekitar Wangsa Maju,Setiawangsa,Hulu Klang, 
Dato Keramat. Gombak, Selayang atau yang berhampiran inilah
Pawfect Inn ..hotel untuk si kucing anda beserta cafe. Beralamat di 
No.43 G, Jalan Wangsa Delima 5, Seksyen 5, Wangsa Maju K.L.
Ohh!!..Pawfect Inn sekarang ada buat promosi untuk Chinese N.Year..

Sunday, January 24, 2016

Majlis Pernikahan Ammar dan Izzati...dan jalan-jalan di Kemaman dan Cherating...


As salam.. Awal Januari 2016 berlansung pernikahan anak saudara
Muhamad Ammar dengan pasangannya  Nurul Izzatti Jannah.
Memandangkan kenduri perkhawinan hanya di buat sebelah
perempuan di Kuantan Pahang.. jadi abang sewa dua buah
bas ke majlis tersebut….....satu bas untuk keluarga dan satu bas
untuk  kawan-kawan abang…udah macam rombongan Cik Kiah
hik..hik..hik..

Lepas solat Subuh kami pergi ke Tmn Melewati Hulu Klang sebab 
bas tunggu di situ….memang betul rombongan Cik Kiah…pasal 
masing-masing bawa bekal…saya cuma bawa orange cup cake dan 
dua kotak air mineral…anak-anak saudara ada yang buat kuih seri 
muka, kek gula hangus, ada yang sebelum subuh goreng karipap, 
kebetulan ada yang baru balik dari Krabi siap bawa kacang goreng…
meriah sungguh..Kami sampai di Kuantan dah tengahari…majlis 
nikah dah lepas sebab dibuat sebelah pagi.. ibu pengantin dan adik 
beradik pengantin lelaki dah pergi sehari awal untuk majlis tersebut. 

Kami disambut oleh sipengantin lelaki dan Tuan Guru sekolah pondok 
beliau.
Pengantin lelaki, Tuan Guru dan yang siap bersamping tu
 bapak pengantin.


Kawan-kawan se Pondok.

Kawan-kawan pengantin perempuan....

Pasangan pengantin..




Dua buah bas rombongan Cik Kiah berhenti di Kemaman

Lepas majlis kami singgah Masjid solat zohor..lepas tu rombongan 
terus ke Kemaman. Abang belanja makan satar, bukan satar je..
keropok lekor cuma otak-otak tak sama macam kat KL..sebab sekeping
isi ikan seakan ikan bakar atau pais ikan, saya pulak makan pulut 
durian...sedap sangat..



Tag line ahli rombongan "tengok jerr..."
Konon tak nak menyopping...
tapi tempat bagasi penuh..!!!

Lepas Kemaman kami singgah Cherating...tapi kebetulan dah petang
sangat dah nak masuk Maghrib..jadi kami dipantai sekejap..lepas tu cari masjid untuk solat..sebelum gerak balik ke Kuala Lumpur...

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails