Wednesday, December 10, 2014

Cuti - cuti di Korea ....Bhg,8 ( Incheon Airport )

Balik dari Namsan Tower..kami berkemas..kemas pakaian dan bersihkan rumah yang kami sewa…sebab esok pagi dah nak balik… Penerbangan walau pukul 11.00 pagi..kami kena awal..sebab dari Itaewon ke Incheon ambil masa 1 jam lebih… jadi lepas solat subuh.. saya sempat buat nasi goreng dan panaskan pizza.. En.Hubby turun buang sampah, bila masuk ke rumah ..dia kata “ Driver teksi dah tunggu..” kami pun berangkut beg. Masa masuk jumbo teksi tu... suasana masih sunyi..padahal masa tu dah pukul 7.00 pagi....... sebab orang Korea tak keluar rumah lagi,

Sampai kat Incheon Airport..tempat serah bagasi..belum buka lagi..jam 8.30 pagi baru buka...saya dengan En.Hubby pergi pulangkan dongle wifi yang kami sewa kat tingkat bawah...
bila kami naik,orang dah beratur serahkan bagasi.. lepas serah
bagasi baru kami gerak ke gate pelepasan...lalu Imegresen...
teliti woo…sampaikan cream vaseline saya pun dia keluarkan
dan baca...

Masa kami tunggu flight tu ramai orang Malaysia....yang kami
jumpa kat Hangang Park tu pun satu flight...termasuklah sorang
bekas artis Singapura ni...Maizurah Hamzah..masa pergi satu flight...balikpun sama. Alhamdulillah..jam 5.00 petang kami sampai di Malaysia.

TIPS:-
1. Jika nak bercuti ke Korea..tukar duit ringgit RM ke USD
    terlebih dahulu..lepas tu baru tukar ke WON Korea.
2. Cari penginapan yang boleh masak, boleh bawa paket
    makanan dari Malaysia yang ready made..seperti jenama
    Sharifah..Brahim.. Jimat sikit duit belanja...
3. Jika nak shopping baju ikut cuaca Malaysia..datang musim
    panas atau musim bunga.
4. Pengangkutan awam sangat tiptop (efisyen)...bas, teksi,               subway... tak perlu bimbang untuk dari satu tempat ke satu         tempat....
5. Kalau nak jalan- jalan ke pulau atau tempat popular mereka
    pilih hari biasa jangan hari Sabtu dan Ahad..sebab kedua-dua       hari tu rakyat Korea sendiri keluar melancong dalam negara
    diaorang...sesak padat sangat-sangat...
6. Kalau boleh berbahasa Korea lebih mudah...tetapi jika tidak
    boleh bertanya ditempat Information...malah ada pegawai
    pelancungan di tempatkan seperti di Myeondong...ada pegawai
    bertugas memberi map subway di stesyen subway...malahan
    tempat yang memang pelancung pergi ada balai polis untuk       pelancung.
7. Makanan halal banyak di Itaewon...ditempat lain ada..tapi kena
    pandai cari...selalunya kami siap-siap makan dirumah dan
    bawa air mineral dan roti atau coklat/pizza yang dibeli di           kedai Arab Turki.
8. Masjid hanya ada di Itaewon...dari rumah yang kami sewa, lebih     kurang 15 minit ..itu yang En.Hubby bagitau...sebab dia pegi         solat dengan abang di masjid tu berjalan kaki..dia kata tak           lama (Masjid di kawasan atas bukit)... jemaah ramai orang           Arab...orang Korea Muslim tak ramai, adalah seorang dua.

1 comment:

Entry lain yang anda mungkin suka...