Tuesday, December 7, 2010

Cerita masa cuti Hari Raya Haji.....

Assalamualaikum....musim haji dah lepas, Hari Raya Eidul Adha pun dah  berlalu , selepas sehari Hari Raya Haji tu..hubby x cuti , kena keje....balik lambat...dia pesan suruh masak untuk budak-budak ofis , makan malam...saya pergilah ke pasar borong Selayang ...nak cari rempah kuzi...hehehe, lupalah ..... kan cuti  Hari Raya Haji lagi...kedai tutup....tempat yang selalu beli sayur, beli santan, beli ayam semua tutup....nasiblah ada satu gerai India yang buka jual sayur, dan 2 kedai ayam.... pergi pulak sebelah petang...nasibbbbbbbbbbb....
Lepas solat Asar...saya bersihkan ayam, potong daging, rebus paru, masak Nasi Jagung dua periuk...bersilatlah saya menyiapkan semua..sebab sebelum Maghrib hubby nak ambil makanan tu, untuk hantar ke ofis...Ayam saya masak guna rempah masala...daging masak kicap, paru rebus dan campur daging saya buat rendang...saya buat acar rampai..nasiblah anak-anak bantu potong sayur tu untuk masak acar...hubby sampai dari ofis , masih ada yang tak siap lagi...siap dia solat Maghrib, rendang kena tunggu kering...saya suruh dia masukkan Nasi jagung dalam tong panas , lauk-pauk dalam bekas panas dan juga bekas bertutup, satu bekas kek coklat yang siap dipotong...sementara dia menyiapkan tu semua, saya tunaikan solat maghrib ....lepas solat...saya masak acar rampai ..rendang paru + daging kering dah pukul 8.00 lebih , begitu-begini nak dekat 8.30 malam, siap pack semua tu...minta anak-anak tolong hantarkan lauk-pauk tu ke kereta...
Anak yang  bongsu ikut sekali ke ofis ayah dia...dia ada bawa bekal dia sendiri , tu yang lambat tadi tu..nak packkan utk dia lagi...pukul 10.00 malam saya telefon Ira, tanya dah makan ke belum bekal yang dibawa, sebab dia x nak join dengan budak-budak ofis..malu katanya....bila telefon dia jawab dah makan bu...sampai kat ofis tadi pukul 9.30 malam...sampai-sampai aje...budak-budak ofis terus menderu ke pantry..kelaparan menunggu..hehehe....tapi yang pasti..anak saya kata..budak -budak ofis makan sampai 3 x tambah, bila balik rumah bekas-bekas lauk kosong cuma ayam aje tinggal 3 ketul an nasi sedikit, lauk-pauk yang lain semua dah habis.....saya tanya kenapa x habiskan je ayam ni...hubby kata..." ohhh..budak-budak tu dah kekenyangan sangatttttt, dah x larat ah.......Tapi sayanglah tak sempat nak ambil gambar, masakan tu semua ..... x sempat....sebab hubby nak cepat...

No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails