Tuesday, December 7, 2010

Entry tertunggak.....Hidangan dan cerita masa Hari raya Haji

Assalamualaikum? Dah lama x jenguk blog ni...dah berhabuk...hehehe..Nak cerita selalunya kalau hari raya puasa.. saya x buat biskut banyak-banyak..saya cuma buat 2 jenis biskut favourite anak-anak saja..kemudian saya buat kek dan puding...cuma tahun ni tambah dengan coklat buatan sendiri...dan yang lain tu lauk pauk untuk hidangan hari raya, lontong dan nasi himpit, tapi hari raya Haji, saya mesti buat biskut lebih sebab  inilah waktunya nak buat biskut kegemaran saya...lagipun rumah-rumah adik beradik yang lain gerenti tak ada biskut..hua hua hua.....
Tahun ni saya buat biskut Badam..ohh biskut ni sedappppppppp betul, seakan biskut mazola....Biskut 3 cinta tu..si bongsu tu yang beria-ia sangat suruh buat, tart bunga memang lama dah nak buat... biskut cornflake badam pun saya buat tapi anak-anak lebih suka cornflake madu dari biskut ni....ingat nak buat biskut lain lagi...tapi masa x mengizinkan...sebab sibuk buat puding dan juga kek. Ini lah hasilnya...taraaaaaaaaaaaaa!!!!


Ini biskut badam yang sedapppp tu.....
Ini biskut kegemaran anak-anak dan suami..Biskut Mazola

Ini biskut 3 cinta..yang si bongsu asyik suruh buat tu...
Tart bunga yang asyik tertangguh je nak buat,cuma biskut cornflake je...x ada gambar lupa nak upload....
Sehari sebelum hari raya tu pulak sibuk membersihkan ayam, daging, paru, rebus daging, paru . ayam pulak diperap simpan dalam peti ais...subuh sebelum azan pada pagi raya...saya panggang ayam tu....buat ayam percik...lepas solat subuh sambung memasak lagi, daging masak kerutub, paru goreng bercili..

Paru goreng bercili




Solat Hari Raya Haji awal dari solat Eidul Fitri...jadi 7.45 pagi , kami anak beranak pergi solat Raya...diperkarangan luar Masjid  dah tertambat beberapa ekor lembu untuk korban......balik solat...saya sambung masak Nasi Minyak dan acar jelatah....masak pun sebab adik beradik nak datang....tengahari riuh rumah ...anak bongsu saya macam tercengang-cengang,  menengok telatah makcik-makciknya yang kepoh satu alam, dalam sibuk-sibuk terlupa nak ambil gambar diaorang ramai-ramai, hidangan lauk-pauk pun x snap termasuklah acar jelatah..hehhehe..lupa lak...

Inilah yang dihidangkan waktu Hari raya Haji yang lepas.Lepas solat zohor ingat nak tidur tapi hubby ajak pegi  rumah kakak dia kat Ampang, kebetulan kak Ju dia  dari Melaka datang,  dah petang kat  kul 3.30, 
baru saya, suami dan anak-anak pergi kesana, sampai disana, kak  Ju, suami dan anak-anak dah nak balik Melaka....jumpa sekejap dia orang pun bertolak balik....kami lepak kat Ampang sampai kat 6.30 petang....  

No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails