Thursday, January 26, 2012

Syukur Alhamdulillah..............



Syukur Alhamdulillah....itulah kata-kata, yang boleh diluahkan....bila rumah hujung minggu kami dah ada penyewa...sebuah keluarga dari Rawang...mereka tak pernah menyewa sebab ada rumah sendiri di Rawang Country Homes...tapi sebab ada masalah "KENANGAN", si isteri ajak suaminya pindah dan menyewa...kebetulan anak bongsunya dihantar ke sekolah Tahfiz di Rawang, anak ke dua "DALAM KENANGAN" dan yang sulung belajar sambil bekerja sebagai Cheff, di sebuah hotel di Kuala Lumpur, jadi yang ikut pindah yang sulung ajelah.

Saya pulak bila dengar kisah  si isteri...saya pun kata "nak duduk sewa sini, duduklah"...sambil kata "Dugaan yang Allah beri, sesuai dan semampu hambanya...bila Allah berikan dugaan, maknanya Allah sangat sayang"...... "Allah berikan dugaan untuk kita menambahkan keimanan".....saya dah jadi macam Ustazah Pilihan lak pulak...ngeeeeee........
Saya kata, orang perempuan ni kena kuat dari dalaman, maksudnya hatinya....jangan mudah mengalah dan putus asa ataupun kecewa...Orang perempuan biasalah..mudah menangis, satu kelebihan yang Allah berikan...tapi jangan jadikan tangisan sebagai suatu kemurungan. Udah macam bagi tazkirah...hu..hu...hu...teringat lagu Bob Marley - NO WOMAN NO CRY.....!!!!!(Part ingat lagu ni, jadi Ustazah rock...ekekeke...)

Keluarga ni pindah ke esokkan harinya....maksudnya hari ni tengok 15/1/2012, esoknya 16/1 dah angkut barang mana yang perlu aje, mereka tanya juga tak sayang ke sewakan rumah secantik ni?......pasal rumah tu dah ada perabutnya, kabinet bilik, dapur, ada kaunter breakfast, pintu kaca, grill berbunga wrought iron......saya kata, pada tak dijenguk dan tak diduduki, sewakan ajelah....saya kata "untuk bulan ni tak payahlah bayar sewa, sebab dah masuk pertengahan bulan, cuma bayarkan bil api dan air sajalah"....memang dia orang terpinga-pinga bila saya kata macam tu...TAK PERCAYA???(iklan tv sekejap).

Pada saya, hidup ni jangan berkira sangat.....dunia ni bukannya kekal pun.......buat aje yang terbaik selagi kita mampu....tak usah ada rasa kedekut, berkira, iri hati....kalau boleh buang "penyakit-penyakit hati".  Saya belum berkesempatan menjeguk rumah dan penyewa selepas mereka pindah, nantilah InsyaAllah...  walaupun ada juga berhubungan melalui panggilan telefon. Bukan jauh punnn, tapi sibukkkkk memanjang...ntah apa yang sibuk pun ...eeekekekeeee...

Dalam saya tak berkira tu...tup-tup, hubby saya dapat sms dari pihak pengurusan apartment ..sms berbunyi demikian..." Tak ada komisen ke?....hangin betul hubby saya...dia kata...ohhhhh!! BAIK ADA MAKNA rupanya.....macam cerita P.Ramlee...penasihat 20%!!!!!.Hubby balas sms tu, "satu sen pun tak terima lagi"...memang pun...saya benarkan keluarga tu duduk dulu, bayar duit deposit dan sewa bila cukup bulan, sebab saya fikir keluarga ni baru keluar duit yang banyak untuk membiayai anak mereka yang di hantar ke sekolah Tahfiz...

Pada saya bila kita memudahkan orang lain, mudah-mudahan ALLAH akan memudahkan hidup kita, bila kita menyenangkan orang lain, mudah-mudahan ALLAH akan menyenangkan hidup kita... tapi yalah hati manusia ni kan isi hatinya tak sama, sekarang pulak rambut pun dah tak sama warna....boleh macam-macam warna lagi...ekeekekeee.....padahal bukan sah pun untuk solat.....

Saya kata kat hubby, tak apalah, nanti saya pergi bayar maintenance, saya bagilah duit komisen tu...tapi 10 % ajelah.....hu..hu...hu...!!!!Walau apa pun...saya sangat-sangat bersyukur kerana ALLAH S.W.T memurahkan rezeki buat kami sekeluarga. Aminnnnnn!!!!. Hidup yang sementara ni, hati mau baik maa, senyum mesti selalu.........ngeeeeee!!!!!



No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails