Thursday, July 25, 2013

Antara Pinggan Kaca Dan Pinggan Plastik..... (Kisah di bulan Ramadhan)


Assalam, dah berhari-hari saya tak sempat nak update 
blog… bila  ada masa sedikit, nak update berukband 
pulak buat hal..Kebetulan ok pulak kali ni…Alhamdulillah!!!  

Nak cerita dulu semalam….(dua hari lepas) ada VVVIP 
datang ke Masjid tempat saya tinggal, sambil berbuka 
puasa dan memberikan bantuan kepada anak-anak 
yatim,ibu tunggal dan fakir miskin,sekaligus merasmikan 
Masjid /Sek. Agama kat sini.

Anak bongsu saya sekolah agama di masjid tersebut, 
dan dengan sendirinya terbabit menyambut kehadiran 
VVVIP tersebut. Saya pasti anda semua boleh teka siapa 
gerangan bila berkaitan Hal Ehwal Agama atau sebagai 
Ketua Agama.

Anak saya balik ambil telekung dan bagitau, “Ibu 
orang ada kat Masjid sampai malam”.Oklah nanti lepas 
tarawikh tunggu aje kat tempat orang perempuan 
moreh…En,Hubby balik kerja saya bagitau, “adik kat 
masjid berbuka dengan “S” dan VVIP.” Amboi!!!...

Malam sebelum tidur, anak saya pun bercerita, 
“ Ibu penatlah berdiri..tunggu lepas Asar…tapi sampai 
lewat…dah pukul 6 lebih baru sampai…oh ya ke??? 
Saya jawab jalan sesak agaknya lagipun time orang balik 
pejabat….(jalan sesaklah sangat!!!!)kalau ikut logik…kan 
ada polis pengiring…

Anak saya bercerita…tadi orang buka puasa..duduklah
kat beranda masjid… tak ada tempat duduk ke?...Penuh
entah sapa-sapa….Anak saya tanya “ Ibu, kenapa meja
“S” dan VIP pakai pinggan kaca, gelas kaca, tapi kita
orang makan pinggan plastik cawan plastik????…
Kenapa meja “S” dan VIP ada buah, ada air macam-
macam, tapi kami minum air teh…(bila dia sebut teh 
maknanya teh O),Saya terkedu…nak jawab apa eh!!!! 
Takkan nak kata antara dua darjat atau memang-
macam tulah kalau VIP…sebab selalu di bagitau…” 
Manusia ni sama saja di sisi Allah, yang membezakan 
hanya amalannya…”Adehhhh!!!!

Tapi ayat yang tak menahan dari mulutnya…bila dia
berkata…” Ingat bila “S”datang dapatlah makan Ayam
Golek….rupanya kami makan tergolek-golek .” 
Tak menahan saya ketawa…apatah lagi dia baru darjah 5…

Masyarakat kita ni..apa yang kita pertontonkan tak 
sama dengan apa yang di ajar agama.…dalam bahasa 
mudah “Cakap tak serupa bikin”…Bila budak umur 11 
tahun mempersoalkan perkara yang begini tak ke haru 
namanya....!!!

No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails