Tuesday, November 12, 2013

Tora Datang Lagi!!!!...Masihkah Kau Ingat ??? .....

Zaman kanak-kanak adalah zaman paling indah…Itupun kalau 
kau orang semua membesar pada tahun 70an,dan 80an…sebab 
bila masuk zaman 90an permainan di kawasan lapang sudah 
berkurangan bila komputer mempengaruhi permainan. Masa
70 an belum ada lagi TORA ni. Bila masuk tahun 80an kanak-kanak melalui zaman“TORA datang lagi!!!” dengan pelakun 
utamanya MAT SENTOL. Hik..hik..hik kelakar bila ingat iklan 
TORA kat tv zaman tu.

Main polis sentri..

Main galah panjang..

Mesti kau orang ingat permainan seperti main galah panjang,
main polis sentry, main sorok-sorok, main pondok-pondok@
masak-masak dan main tarik pelepah kelapa. Berdezuppp !!!
Ada permainan yang lebih kepada budak perempuan seperti
main batu seremban, main patung kertas..dan budak laki-laki…
main guli, baling selipar, baling tin/sepak tin.
Main baling tin. 
Main guli.
 Main batu serem'ban.
Main anak patung kertas.

Kau orang semua mesti ada kenangan dengan permainan
tersebut… macam baling selipar… mana taknya emak bising
bila selipar kat depan pintu dapur hilang..hik..hik..hik..!!!
Itu abang-abang punya keje lah..sampai habis selipar depan
pintu. 
Main baling selipar.
Main sorok-sorok
Bila main sorok-sorok pulak kena leter sebab emak bimbang
nanti kena sorok hantu..dan yang paling kelakar segala
daun dan pokok bunga hancur pasal dibuat masak-masak..
Main masak-masak moden...

Ha…ha..ha..nostalgia sungguh..tapi yang paling tak boleh ingat
kena rotan dengan ayah sebab mandi sungai…ngkorang haderr???
Menyorok-yorok baju salin dalam beg plastik sebab nak mandi 
sungai. Bukan pandai berenang sangat…tapi teruja tengok 
kawan-kawan mandi..(geng perempuan) siap terjun dan 
menyelam…waka..ka…ka!!!
Haa..macam nilah lebih kurang
gaya budak perempuan zaman tu.

Itu permainan masa kat rumah selepas waktu sekolah atau 
hari Sabtu dan Ahad. Kalau waktu rehat kat sekolah 
permainan teng-teng, lompat tali getah, main konda-kundi 
yang paling popular.
 Main lompat tali.

 Main teng-teng.

Main konda-kundi.

Sekarang mana ada lagi semua tu… nak-nak mandi sungai.
Sungai pun dah cetek..kotor pulak tu, dulu-dulu sungai,
air bukan sahaja jernih tapi bersih… Tapi bila masuk 90an
haa..games kat tangan lah yang paling popular...

Sekarang nak cari budak-budak main kat lapangan macam dulu 
tu, hmm…dah tak ada.Mana taknya bila permainan komputer berkembang..dengan sendirinya permainan dilapangan hilang.
Sekarang yang tak lepa dipegang adalah handphone, ipad, ipod, tablet..adehh !!!Bila fikirkan budak-budak sekarang…macam
memori indah zaman kecil tiada pulak…kesiannya !!!!...


1 comment:

  1. Saya dh lalui semua tu...teringat masa kecik2 dulu..huhuhu

    ReplyDelete

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails