Friday, January 29, 2010

Tazkirah yang menyentuh rasa


Dalam banyak-banyak kuliah / tazkirah, kuliah dari Ustaz ni, x ingat siapa, terlalu berkesan dihati...Ustaz ni menyampaikan kuliahnya di Masjid Sg Tua Baharu.Masa tu kalau x silap tahun 2006. Sudah 4 tahun berlalu.

Ustaz kata, Hidup di dunia ini, kena tahu membezakan kewajiban hidup dan keperluan hidup.

Keperluan hidup:
Rumah untuk tempat tinggal, tempat berlindung keluarga.
Kenderaan (kereta ke motor dan sebagainya sebagai alat untuk memudahkan pergerakan / perjalanan..salah satunya  mencari rezeki.
Pakaian .... Makan ...Minum...
Duit.....
Semua diperlukan untuk keperluan hidup, kesihatan dan kasih sayang.
Tetapi.......
Kewajiban hidup....?
Ustaz pun bacalah satu ayat/doa yang sering kita baca bila Solat...
" Inna solati.......sampai habis...(doa Iftitah.)....
Ertinya:-
" Sesungguhnya solatku, ibadatku. hidupku dan matiku hanya bagi Allah Tuhan seru sekelian alam"  Ustaz tu sebut maknanya sampai habis ayat.
Itulah kewajiban hidup...........aduhhh..terkedu saya....
Ustaz sambung lagi, kalau rumah dah ada...kereta ada 2 - 3 buah, duit banyak..kalau tak kaya raya pun tapi semua keperluan cukup,makan minum, apalagi yang kita cari di dunia ni?
Tentulah kita cari bekalan untuk kita bawa bila mati nanti ...dan bekalan itu jugalah untuk Dunia yang kekal abadi. Kita terkejar-kejarkan dunia sampai kita lupa Dunia yang satu lagi.
dan Tazkirah inilah yang membuat saya berfikir-fikir, Apa lagi yang dicari? Nak rumah dah ada ....nak kereta dah ada....duit simpanan...oklah walaupun bukan jutawan....Kerja kat pejabat bertimbun-timbun , sampai bawa balik kerumah, kadang sampai tidur jam 2.00 ke 3.00 pagi,  kalau tak bawa balik, buat kat Ofis, sampai malam, balik lambat....apa taknya, kendali program untuk seluruh Malaysia, dicampur peringkat ASEAN dan Dunia, ditambah kendali malam Anugerahnya ....mengalahkan pegawai yang gaji beribu-ribu, mengalahkan menteri-menteri, tapi ..... ada orang hairan?  menghargai jauh sekali.......anak-anak kat rumah harap orang lain yang jaga.... ohhhhh...Tidakkkkk.....lalu kerana Tazkirah ini jugalah saya ambil keputusan BERSARA AWAL, dari Perkhidmatan Awam. Hasrat ini tertunai pada 1 Mei 2008. Alhamdullillah......
Saya fikir, biarlah saya cari bekalan untuk Dunia yang satu lagi sambil menguruskan keluarga (anak-anak dan suami )sendiri.
Teringat kata-kata Ustaz yang lain..." JADIKANLAH DIRI SEBAGAI PEDAGANG SAJA DIDUNIA INI ".

dan yang pasti JANGAN JADI DAGANG PAK MALAU !!!    

No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails