ALLAH SWT berfirman (maksudnya),
“Sesungguhnya
bilangan bulan di sisi ALLAH adalah
12
bulan sebagaimana ketetapan ALLAH ketika DIA
menciptakan
langit dan bumi. Di antaranya ada empat
bulan
haram. Itulah (ketetapan) agama yang lurus,
maka
janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam
bulan
yang empat itu.”
(Surah
at-Taubah, 9: 36)
Nabi
SAW bersabda,
“Waktu
itu telah berputar sebagaimana biasa sejak
ALLAH
menciptakan langit dan bumi. Satu tahun ada
12
bulan, di antaranya empat bulan haram. tiga bulan
berturut-turut,
iaitu Zulkaedah, Zulhijah, Muharam,
dan
satu lagi ialah Rejab yang terletak di antara
Jamadilakhir
dan Syaaban.”
(Hadis
Riwayat al-Bukhari)
Muharam ialah bulan yang mulia dan ia memiliki
Muharam ialah bulan yang mulia dan ia memiliki
keutamaannya
tersendiri. Nabi SAW menyatakan
Muharam
ialah bulan ALLAH, dan puasa yang paling
afdal
setelah Ramadan ialah puasa dalam Muharam.
Kata Nabi SAW, “Puasa yang paling afdal setelah puasa
Kata Nabi SAW, “Puasa yang paling afdal setelah puasa
Ramadan ialah puasa di
bulan ALLAH, al-Muharam.
Solat yang
paling afdal setelah solat yang difardukan
adalah solat
pada malam hari.”
(Hadis
Riwayat Muslim)
Dalil-dalil ini semuanya menunjukkan kemuliaan di bulan
Dalil-dalil ini semuanya menunjukkan kemuliaan di bulan
haram,
terutamanya Muharam. Selain itu, di dalamnya
turut
ditegaskan lagi akan larangan menganiaya diri. Ini menunjukkan perbuatan
maksiat di bulan haram lebih
diharamkan lagi berbanding bulan-bulan selainnya.
Sebaliknya,
amalan soleh pula akan diberikan ganjaran
yang
besar.
Hikmah bulan haram
Di antara hikmah dijadikan empat bulan haram di
Hikmah bulan haram
Di antara hikmah dijadikan empat bulan haram di
mana tiga
bulan secara berturut-turut dan satu bulan
lagi dengan menyendiri adalah bagi
memberi ketenangan
kepada umat Islam
yang melaksanakan ibadah haji.
Iaitu Zulkaedah merupakan satu bulan pertama
sebelum bermulanya bulan
haji. Seterusnya bulan Zulhijjah di mana
umat Islam
disibukkan dengan ibadah haji dan
melaksanakan manasiknya. Kemudian dijadikan
bulan
yang seterusnya juga
sebagai bulan haram, iaitu Muharam
supaya pada bulan
tersebut mereka dapat kembali ke
wilayah atau negara
mereka masing-masing yang saling
berjauhan secara
aman.
Manakala Rejab yang berada di pertengahan tahun
pula
adalah supaya pada bulan tersebut umat Islam
di
sekitar Jazirah Arab dapat mengunjungi Kaabah
dan
melaksanakan umrah dengan aman.
(Lihat:
Tafsir Ibnu Katsir, 4/148)
Ini adalah kerana dalam bulan-bulan haram, umat
Ini adalah kerana dalam bulan-bulan haram, umat
Islam
diharamkan untuk berperang melainkan sekiranya
umat
Islam lebih dahulu diserang atau diperangi. Pada
ketika
umat Islam lebih dahulu diserang, mereka dibolehkan
untuk mempertahankan diri serta membuat serangan
balas.
Amalan sunnah Muharam
Di antara amalan sunnah yang disebutkan secara khusus
pada
Muharam adalah berpuasa sunnah.Sebagaimana
disebutkan dalam hadis di atas, puasa yang paling
afdal
setelah puasa Ramadan adalah puasa Muharam. Maksud
puasa dalam hadis
tersebut adalah puasa sunnah secara
umum. Memperbanyakkan amalan puasa sunnah dalam
bulan ini (Muharam) terutamanya pada hari ke-10
Muharam adalah termasuk
sunnah-sunnah yang sangat dianjurkan.
‘Abdullah B ‘Abbas r.a berkata, “Nabi tiba di Madinah
dan beliau
mendapati orang-orang Yahudi sedang
berpuasa ‘Asyura
(hari ke-10 Muharam).”
Nabi bertanya, “Puasa apakah
ini?”
Orang-orang menjawab, “Hari ini adalah hari yang
baik, iaitu
hari di mana ALLAH telah menyelamatkan
bani Israel daripada kejahatan musuhnya,
maka Musa
pun berpuasa tanda
syukur beliau kepada ALLAH dan
kami pun turut serta
berpuasa.
Nabi SAW pun berkata, “Kami lebih berhak terhadap
Musa daripada kamu semua.”
Akhirnya Nabi pun
berpuasa dan memerintahkan umat Islam untuk
berpuasa.”
(Hadis
Riwayat al-Bukhari)
Sejarah penetapan puasa ‘Asyura mengalami beberapa
Sejarah penetapan puasa ‘Asyura mengalami beberapa
fasa.
Pada awalnya, ketika di Makkah Nabi berpuasa
‘Asyura
tanpa memerintah orang lain untuk berpuasa.
Kemudian
apabila sampai di Madinah, beliau tetap
terus
berpuasa di hari Asyura dan memerintahkan
umat
Islam agar turut berpuasa.
Tetapi setelah perintah kewajiban berpuasa Ramadan
Tetapi setelah perintah kewajiban berpuasa Ramadan
turun,
puasa pada hari Asyura menjadi sunnah dan
tidak
diwajibkan. Rasulullah mengatakan, “Sesiapa yang
hendak
berpuasa (pada hari Asyura), silakan berpuasa,
bagi
yang tidak berpuasa, juga tidak mengapa.”
(Hadis
Riwayat al-Bukhari)
Kemudian ketika di penghujung hayatnya, Rasulullah SAW bertekad untuk tidak hanya berpuasa pada hari Asyura
Kemudian ketika di penghujung hayatnya, Rasulullah SAW bertekad untuk tidak hanya berpuasa pada hari Asyura
(hari
ke-10) Muharam, tetapi juga bertekad untuk puasa
pada
hari yang ke-9.
Ibnu ‘Abbas r.a berkata, “Ketika Nabi sedang berpuasa
Ibnu ‘Abbas r.a berkata, “Ketika Nabi sedang berpuasa
pada
hari Asyura dan memerintahkan para sahabatnya
untuk
turut berpuasa, para sahabat berkata, “Wahai
Rasulullah,
hari Asyura adalah hari yang diagungkan
oleh
Yahudi dan Nashara.”
Maka Rasulullah SAW berkata, “Jika begitu, tahun
Maka Rasulullah SAW berkata, “Jika begitu, tahun
depan
insya-ALLAH kita puasa sekali pada hari yang ke sembilannya.” Ibnu ‘Abbas
berkata, “Tetapi belum sempat
sampai
tahun depan, beliau telah wafat terlebih dahulu.”
(Hadis
Riwayat Muslim)
Dari hadis ini, umat Islam tidak hanya disunnahkan
Dari hadis ini, umat Islam tidak hanya disunnahkan
agar
berpuasa di hari ke-10 Muharam atau dikenali
sebagai
hari Asyura, tetapi juga turut disunnahkan agar
berpuasa
pada hari ke sembilan Muharam.
Rasulullah mengisyaratkan tentang kelebihan puasa
Rasulullah mengisyaratkan tentang kelebihan puasa
‘Asyura
sebagaimana sabdanya, “Adapun puasa di hari
Asyura,
aku memohon kepada ALLAH agar ia dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu.”
(Hadis
Riwayat Muslim) -Harakah Daily
Sumber: di sini
No comments:
Post a Comment