Monday, May 26, 2014

10 Permintaan Syaitan Yang Di Perkenan Oleh Allah


Pada awalnya, Iblis adalah salah satu golongan seperti
Malaikat,  mereka rajin beribadah dan selalu tunduk
kepada perintah Allah . Bahkan Iblis mempunyai tahap
yang lebih tinggi dibanding malaikat. Dan mereka pun
mendapat kedudukan menjadi penasihat malaikat.
Namun hingga pada suatu peristiwa.  Dimana ketika
Allah telah menciptakan Nabi Adam. Lalu Allah
memerintahkan malaikat untuk bersujud dihadapan
manusia pertama itu maka , malaikatpun tunduk
untuk melakukannya. Namun ketika giliran Iblis yang
mendapat perintah yang sama, Iblis dengan tegas
menolak, kerana mereka menganggap merasa lebih
mulia dibanding Nabi Adam. Iblis merasa lebih mulia
kerana diciptakan dari api sedang Nabi Adam dari
tanah.Kerana penolakan itulah Iblis mendapat murka
Allah dan akhirnya terusir dari Syurga.

Saat itulah timbul dendam Iblis kepada Adam, dengan
satu tekad,Adam harus sama-sama terusir dari syurga.
Dan hingga kini, pergolakan antara penggoda dan
yang digoda terjadi secara turun temurun dan telah
berlangsung selama ribuan tahun. Alhasil iblispun
berjaya mempengaruhi pembunuhan pertama diatas
bumi oleh Qabil putra Nabi Adam. Maka kejahatan
demi kejahatan akibat dari bisikan jahat itu terus
terjadi hingga kini. Jika Kehendak Allah telah
menetapkan iblis menjadi penghuni Neraka , maka
iblispun mempunyai tekad yang sama ketika berusaha
mengeluarkan Adam dari syurga, iaitu .. MANUSIA
HARUS IKUT KE NERAKA! .

Dalam suatu kesempatan, Iblis datang menemui
Rasulullah SAW. Dan ketika Nabi SAW mengetahui
kedatangan Iblis , maka terjadilah dialog diantara
keduanya, dan Rasulullah bertanya tentang permintaan
Iblis pada Allah SWT.
Nabi Muhammad: " Berapa yang kau pinta dari
Tuhanmu? "
Iblis: " 10 macam"
Nabi muhammad : "Apa saja?"
Lalu Iblis pun menyebutkan satu persatu :
1.   Aku minta agar Allah membiarkan aku berbagi
     dalam harta dan anak manusia, Allah mengizinkan.
     Harta yang tidak dizakatkan, aku makan darinya.
2.   Aku juga makan dari makanan haram dan yang
     bercampur dengan riba.
3.   Aku juga makan dari makanan yang tidak
     dibacakan nama Allah. (Tidak baca Bismillah...)
4.   Aku minta agar Allah membiarkan aku ikut bersama
     dengan orang yang berhubungan dengan isterinya
     tanpa berlindung dengan Allah, maka syaitan ikut
     bersamanya dan anak yang dilahirkan akan sangat
     patuh kepada syaitan.
5.   Aku minta agar boleh ikut bersama dengan orang
     yang menaiki kenderaan bukan untuk tujuan yang
     halal.
6.   Aku minta agar Allah menjadikan bilik mandi
     sebagai rumahku.
7.   Aku minta agar Allah menjadikan pasar sebagai
     masjidku .
8.   Aku minta agar Allah menjadikan syair sebagai
     Al - Qur'anku
9.   Aku minta agar Allah menjadikan pemabuk
     sebagai teman tidurku
10.  Aku minta agar Allah memberikanku saudara,
     maka Ia jadikan orang yang membelanjakan
     hartanya untuk maksiat sebagai saudaraku .
     Allah swt berfirman, "Orang -orang boros adalah
     saudara -saudara syaitan". (QS. Al- Isra: 27).

Wahai Muhammad, aku minta agar Allah membuatku
boleh melihat manusia sementara mereka tidak boleh
melihatku.Dan aku minta agar Allah memberiku
kemampuan untuk mengalir dalam aliran darah
manusia. Allah menjawab, " Sila " , dan aku bangga
dengan hal itu hingga hari kiamat. Sebahagian besar
manusia bersamaku di hari kiamat. "

Iblis berkata: " Wahai muhammad, aku tak boleh
menyesatkan orang sedikitpun , aku hanya boleh
membisikkan dan menggoda. Jika aku boleh
menyesatkan , maka tak akan tersisa walau seorang
pun ! Sebagaimana dirimu, kamu tidak boleh
memberi hidayah sedikitpun , engkau hanya rasul
yang menyampaikan amanah . Jika kau boleh
memberi hidayah, tak akan ada seorang kafir pun
di muka bumi ini. Kau hanya boleh menjadi penyebab
untuk orang yang telah ditentukan sengsara. Orang
yang bahagia adalah orang yang telah ditulis bahagia
sejak di perut ibunya. Dan orang yang sengsara adalah
orang yang telah ditulis sengsara semenjak dalam
kandungan ibunya.

Rasulullah SAW lalu membaca ayat: " Mereka akan
terus berselisih kecuali orang yang dirahmati oleh
Allah SWT" . ( QS. Hud: 118 - 119) dan juga
membaca , "Sesungguhnya ketentuan Allah pasti
berlaku". (QS. Al -Ahzab : 38)

Iblis lalu berkata :
"Wahai Muhammad Rasulullah , takdir telah ditentukan
dan pena takdir telah kering. Maha Suci Allah yang
menjadikanmu pemimpin para Nabi dan rasul,
pemimpin penduduk syurga, dan yang telah menjadikan
aku pemimpin makhluk - makhluk celaka dan pemimpin
penduduk neraka. Aku si celaka yang terusir , ini akhir
yang ingin aku sampaikan kepadamu dan aku tak berbohong.



No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails