Friday, May 30, 2014

Ikan Bilis Goreng Masak Kicap...Lauk Nostalgia Yang Sedap Sangat Hingga Ke Hari Ini....!!!

Lauk ni adalah lauk zaman saya kanak-kanak dan zaman 
sekolah...zaman tu ikan tak mahal macam sekarang... arwah
mak saya suka masak resepi ni sebab mudah tapi sedap...
Semenjak dua tiga menjak ni..bila saya tak tau nak masak
lauk apa...saya akan masak ikan bilis ni...sedap wooo...makan
bertambah-tambah sampai licin...ingat kan saya aje...rupanya
En.Hubby saya pun suka.... tapi tulah..ikan bilis pun mahal..
nak yang rangup, putih bersih...1 kilo nak Rm 40.00 hengget.
Ikan basah..tak payah ikan besar...ikan kembong aje dah 
berbelas hengget...kalau cakap lebih-lebih nanti  Pak Menteri
bilang..." Kalau mahal jangan beli...buat sendiri, bela atau..
ternak sendiri" wakakaka..kalau keluar statement macam ni..
memang ngong lah sangattttt...!!!!!
Berbalik kepada resepi...ini adalah pilihan terbaik wa cakap lu!!

Ikan Bilis Goreng Masak Kicap - Amy. 
Bahan-bahannya:
1 cawan ikan bilis – di goreng garing
1 labu bawang besar di hiris
1 tangkai cili merah - di hiris
1 tangkai cili hijau - di hiris
10 batang cili api di hiris atau di ketuk
2 sudu besar kicap manis
Secubit garam untuk perasa (jika perlu)

Cara-caranya:
1.  Ikan bilis yang di goreng garing di ketepikan.
2.  Gunakan sedikit minyak sahaja dan tumiskan
    bawang hiris sehingga naik bau wangi.
3.  Masukkan hirisan cili merah, cili hijau dan cili api tadi.
4.  Masukkan kicap manis dan gaul rata.
5.  Tutupkan api.
6.  Masukkan pula ikan bilis goreng tadi di gaul rata.
    Sedia untuk di hidang.
  

1 comment:

  1. Trima kasih kak.. org bujang nak try buat utk buka puasa nnt hihihi

    ReplyDelete

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails