Sunday, January 12, 2014

Teknik Psikologi Dan Doa Didik Anak Jangan Tinggal Solat .....

Perkongsian ini memudahkan kita mengajarkan 
keperluan hamba ALLAH bernama manusia mendirikan Solat...Mari Mencuba. Ini tips menarik dari blog 
Redskyim, bagaimana ayahnya menggunakan psikologi 
untuk dia sentiasa menjaga solat.

Al - kisah. Ceritanya bermula begini.
Ibarat Batang Mancis

Ilmu ini saya belajar semasa saya berumur 6 tahun.
Ayah saya menyuruh saya solat sekiranya ingin jadi 
manusia. Asuhannya ialah dengan mengunakan batang 
mancis. 17 batang mancis bersamaan 17 rakaat.

Caranya seperti gambar di atas:

1.Jika tidak solat Subuh buang 2 batang mancis 
  dikepala. Ayah saya cakap kalau subuh saya tidak 
  solat, saya jalan tiada kepala.

2.Jika tidak solat Zohor, buang 4 batang mancis
  di bahagian lengan.Seolah saya berjalan tiada tangan.

3.Jika tidak solat Asar, buang 4 batang mancis
  di bahagian dada. Ayah saya cakap saya kalau tidak
  solat Asar jalan tiada dada.

4.Jika tidak solat Maghrib, buang 3 batang mancis
  di bahagian perut. Jadi jalan tiada perut serupa 
  hantu dah.

5.Jika tidak solat Isyak, buang 4 batang pada kaki.
  Jalan tiada kaki ibarat cacat anggota.

Kesimpulannya :

Ayah saya cakap kalau saya tidak solat terus menerus
maka saya ni bukan lagi manusia. Diri saya tidak
sempurna jika tidak mendirikan solat. Contoh Maghrib
dan Subuh. Jadi saya seolah berjalan tiada kepala dan
tiada perut. Orang tengok pun akan lari.Jadi, renung-
renungkanlah jika solat kita tidak sempurna, maka
cacatlah kita ini.
Sumber : di sini

DAN DOA UNTUK ANAK ANDA SOLAT TANPA PERLU
DI SURUH, DI BEBEL DAN DI PUKUL...

Amalkan membaca doa seperti dibawah ini dalam sujud, 
setiap kali solat dan pada bila-bila masa saja berdoa. 
Teruskan berdoa..Doa...Doa...Dan berdoa...

Doanya adalah ayat Al-Qur'an dalam surah Ibrahim
ayat ke-40.
Doa tersebut berbunyi seperti berikut:

"Robbij'alnii Muqiimash Sholaati, Wa Min Dzurriyyatii.
Robbanaa Wataqobbal Du'aa..."
Maksudnya: "Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang 
yang mendirikan solat dan demikianlah juga zuriat 
keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku." [Surah Ibrahim ayat 40].

Juga boleh di tambah Surah Ibrahim ayat 41 bersama-
sama Surah Ibrahim ayat 40 semasa berdoa tu...

1 comment:

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails