Wednesday, September 4, 2013

Kisah Sedih - Kerana 20sen.., Menteri Tahu Apa..???

Ini kisah yang saya dapat dari wassap.group..

Masuk ofis, termenung sekejap, muhasabah diri sebentar. 
Sayu mengenangkan kejadian sebentar tadi. Bersyukur 
atas nikmatMu. Alhamdulillah.. Kalau kita terasa susah, 
ada lagi yang lagi susah. Dan mereka tak pernah 
merungut, kerana mereka tahu, rungutan mereka tidak 
akan kemana.... Allahhurabbi....

Tiap pagi.., sebelum sampai ofis, akan saya berhenti beli 
nasi lemak disimpang tak jauh dari rumah sewa.
Pelanggan tetap pakcik tu kononnya... dan saya pasti 
akan muncul di sekitar jam 6:30pagi. Dan setiap kali 
berhenti membeli, setiap kali itulah juga anak kecil 
bernama Ashraf berusia 9 tahun akan membeli nasi 
lemak di gerai yang sama dengan lengkap berpakaian 
sekolah.

Setiap kali kami membeli diwaktu yang sama, akan saya 
bayarkan nasi lemak yang adik ini mahukan. Pada saya,
apalah sangat harga Rm1.50 untuk dikongsi bersama 
adik comel ni...., dan dalam kesayuan suaranya, dia tak 
putus2 ucapkan terima kasih. Mungkin inilah peluang 
yang Allah berikan untuk saya bersedekah.

Pernah saya bertanya padanya, bersekolah dimana, 
awalnya keluar berjalan kaki ke sekolah dimana tinggal 
dan sebagainya. Katanya, dia bersekolah agak jauh, 
25-30 minit berjalan kaki, sebab tu kena keluar awal, 
(terkenang anak-anak sedara dirumah yang sebaya 
dengan Ashraf, semuanya serba tersedia, walaupun 
tidaklah semewah mana, tapi lebih beruntung dari adik 
ini, kesian adik ini..)

Setelah hampir 3 minggu berulang-alik dari rumah 
Ayah Bonda di Kajang (masih dalam mood raya 
kononnya), maka 3 minggu jugalah saya tak membeli 
nasi lemak pakcik dan tak berjumpa dengan Asyraf. 
Hinggalah pagi ni.., saya memulakan kembali rutin 
membeli nasi lemak pakcik. Tapi, saya pelik kenapa 
Asyraf terus berjalan tanpa berhenti di kedai pakcik 
macam selalu..saya belikan sebungkus dan saya 
berhentikan kereta saya disebelah Ashraf.

Saya: Ashraf...!!! akak tunggu Ashraf tadi, kenapa 
tak beli nasi lemak? dah boring nasi lemak pakcik ke...?
(cuba bergurau). Nah akak belikan satu.
Ashraf: ehhhh..., kak Jiha.. lama tak nampak? 
Terima kasih banyak-banyak kak....,  Ashraf ingat 
kak Jiha dah pindah... bukan dah boring. Tapi.. 
(muka sayu)
Saya: ehhhh.. kenapa macam sedih tiba-tiba ni.... 
jom akak hantar pergi sekolah nak..??? (setelah 2-3 
kali saya bertanya, barulah adik ini bersuara)
Ashraf: Ashraf tak ada duit nak beli. Sebelum ni 
mak bagi RM1.50 sehari untuk sekolah pagi dan 
petang, boleh la Ashraf beli. Tapi, minggu lepas mak 
terpaksa potong duit belanja sebab ayah sakit. Malam 
tadi mak potong lagi sebab mak kata minyak naik, 
mak perlukan duit lebih untuk tambang ke tempat 
kerja. Ashraf ada RM0.80 jer... kak Jiha. Takpa la..., 
Ashraf beli karipap jer... disekolah nanti. Ashraf tak boleh 
tumpang kak Jiha..mak pesan jangan tumpang orang. 
Jangan susahkan orang. Nanti mak marah. (sayu dan 
jujur anak kecil ni bercerita.... ku tahan air mata dari 
meleleh mendengar ceritanya)

Puasku pujuk untuk hantar ke sekolah, akhirnye dia 
beralah..Yes..., memang jauh sekolahnya... PJS7 ke 
Kampung Lindungan. Gigihnya dia berjalan kaki kerana 
ilmu. Tanpa menghiraukan bahaya diculik dan bahaya 
dilanggar kereta sewaktu melintas jalan besar.

Gigih juga anak ni bersekolah dari seawal 6:30 pagi
hingga 6 petang setiap hari hanya dengan berbekalkan
sebungkus nasi lemak. Ya Allah.. dan isu minyak, bukan
kita sahaja yang terkena kesan dari kenaikan harga
yang HANYA 20sen, tapi juga anak2 kecil yang tak
tahu apa2.

Kerana mereka bukan dari keluarga yang senang 
(orang senang/kaya merasakan 20 sen tu hanyalah 
dicelah gigi sahaja). Tapi bagi org2 yang tak 
berkemampuan, kerana 20sen mereka tak mampu 
lagi untuk membeli barang2 asas dan makanan seperti 
biasa. Dari nasi lemak terpaksa bertukar kepada sekeping
karipap satu hari nanti.
Wallahuaklam

Sumber: http://ikutsukaakuisa.blogspot.com

Memang menteri tak tahu apa...gaji dan elaun riban-
riban...penyengaraan rumah semua kerajaan tanggung,
mewah gilerrr... Rakyat marhaen?????? Bila pemimpin
tidak tahu susahnya hidup rakyatnya adakah dia layak
jadi pemimpin?????

No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails