Tuesday, June 26, 2012

5 Makanan Penyebab Kanser !



Sosej/Hot dogs – mengandungi terlalu banyak Nitrate. Pakar menasihatkan agar kanak-kanak tidak makan melebihi dari 12 hot dogs sebulan. Kalau anda ketagih juga nak kena Hot dogs beli jenis yang tidak ada kandungan Sodium Nitrate.

Daging yang diproses – Juga mengandungi banyak kandungan Nitrate. Juga mengandungi kandungan lemak tepu yang menyumbang pembentukan kanser. Ia juga meningkatkan risiko serangan jantung. ( Daging proses - seperti daging burger)

Donut – Berkemungkinan jenis makanan yang paling teruk menyumbang kepada kanser. Ia diperbuat daripada tepung, gula dan juga minyak yang dihidrogenasikan dan kemudian digoreng dalam minyak yang amat panas.

Kentang Goreng – Ia patut di panggil kanser - fries dan bukan
French – fries.Kentang goreng juga seperti donut yang dibuat
daripada ‘hidrogenated oils” dan digoreng dalam suhu yang
amat tinggi. Kentang goreng juga mengandungi acrylamides,
salah satu bahan penyebab kanser.


Keropok, snacks dan biskut serta seumpamanya – Juga diperbuat daripada tepung dan gula. Ia juga mengandungi ‘Trans – fat’.

Sumber di sini.

*Kalau kita sudah tahu risiko yang bakal kita hadapi, adakah kita akan meneruskan gaya hidup kita selama ini yang gemar makan, makanan segera.
Tepuk dada Tanya selera…..!!!!!

2 comments:

  1. adoiii dah la semua makanan kegemarannnnn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu laa pasal...akak dah cakap dengan anak-anak, kena fikir tentang kesihatan...Dulu-dulu mana ada orang kena penyakit teruk-teruk...sebab dulukan mana ada makanan ringan, kecuali buatan sendiri macam kerepek, keropok kan?

      Delete

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails