Sunday, February 19, 2012

Sotong Goreng Tepung Ranggup - Resepi yang susah di temui di mana-mana...


Pasal apa saya kata susah nak jumpa resepi ni..pasal resepi ni saya  dapat dari seorang peniaga..nama  kakak tu Sharifah..anak Syed......kakak ni dapat tender cafeteria kat ofis saya..kat ofis tu ada 3 cafetaria berlainan bangunan.....kakak tu dahlah cantik, putih melepak, tak kedekut dengan resepi niaganya.............memandangkan saya ini MESRA ALAM...dengan poyo dan tak malunya, saya bertanya resepi..pasal hari-hari saya beli sotong goreng tepung ni untuk kudapan saya di ofis masa tengahari (kadang malas makan nasi..hua..hua..hua masa kerja dululah), ......sekarang MINTA AMPUN...BADAN NAIK...  

SOTONG GORENG TEPUNG RANGGUP - Amy (resepi asal kak Sharifah anak Syed)..
tak tau nama penuhnya. Sungguh kurang sopan saya ni...

Bahan-bahan:-
500 gm sotong dipotong bulat (dicuci & toskan)
Bahan untuk di celup:-
Dibancuh dalam mangkuk tanpa air
5 sudu besar tepung beras
3 sudu besar tepung jagung
1 sudu serbuk cili
1 sudu kecil serbuk kayu manis
1 sudu besar serbuk lada putih
2 biji telur ayam
Bawang merah & bawang putih (kisar halus)
2 tangkai daun kari (lagi banyak ..lagi harum baunya).
Sedikit minyak bijan dan garam

Minyak untuk menggoreng
Cara membuatnya:-
1.                  Gaulkan sotong bersama bahan-bahan
       yang telah dibancuh sehingga sebati.
2.                  Panaskan minyak dan goreng sotong sehingga kuning.
3.                  Apabila sudah kuning, angkat dan toskan minyaknya.
4.                  Hidangkan bersama sos cili.

*       Kak Sharifah minta halal dunia akhirat...   
        untuk resepi ni...saya letak dalam blog kak,   
        supaya orang lain boleh guna resepi ni
        dan cuba...mudah-mudahan pahalanya
        dapat kat akak  Sharifah...Aminnnnn....





No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails