Wednesday, February 1, 2012

Blog yang buat saya jatuh cinta...hik...hik..hik

Ini novel pertama saya beli sewaktu di tingkatan 6....

Saya memang suka membaca, kisah politik, masyarakat, remaja, rumahtangga, masakan, hiburan, ekonomi, buku-buku agama, malahan novel-novel juga. Membaca adalah salah satu hobi saya. Menulis blog pula adalah suka-suka, saya anggapkan blog hanyalah tempat curahan hati umpama sebuah dairi..
Dulu-dulu orang menulis dairi, menulis apa saja isi hati mereka, lepas menulis dairi akan disorokkan samada dalam laci, dalam almari ataupun bawah bantal...hu...hu...hu (saya tak buat macam tu, pasal saya tak ada dairi).

Buku sekarang yang sedang saya baca....belum habis lagi...
.
Bila menulis blog, saya tak memikirkan samada blog akan glemer, fofular atau ramai follower...hik...hik..hik .....sebab tu blog saya tak ada iklan contohnya nuffnang ....hua...hua..hua...saya juga selalunya hanya menjadi SR atau blogwalking tanpa meninggalkan jejak..walaupun ada blog yang saya linkkan pada blog saya, tapi tanpa pengetahuan tuan empunya...Maafkanlah hamba!!!..

Bukanlah maknanya saya langsung tak jadi follower, adaaaaaaaaaaaa...tapi blog orang yang saya kenal, atau tuan punya blog tu menjadi follower saya...dengan maksud "Orang berbudi, kita berbahasa"...tak gitu???..

Tetapi dalam blogwalking atau SR saja...ada blog-blog yang sangat-sangat saya suka...kalau blog masakan contohnya...gambar masakan tak kiralah kuih, puding, biskut atau lauk-pauknya amat cantik-cantik belaka..kreatif sungguh..Nanti saya akan menulis blog masakan yang sangat saya suka dan kenapa?......Insya Allah, kalau masa mengizinkan...

Tapi kali ini, saya ingin menulis tentang Blog yang buat saya jatuh cinta...berdebuk-debuk, jatuh tergolek-golek macam nangka..???atau dalam bahasa anak muda jatuh tergolek dog...(Who let's the dog out...whuff...whuff...???) hik...hik..hik..Blog ini membuat saya rasa muda remaja...ewahhhh!!!!Perasannya...ngeeeeeeeeeeeee.^__^. Membuat jantung saya gedebak-gedebuk...toing..toing..dan taraaaaa................, inilah blognya:


Saya susah untuk jatuh cinta dengan penulis baru...Maksudnya dengan tulisan mereka, samada jalan cerita, atau pun gaya bahasanya.... bukanlah tak ada langsung, ada...apatah lagi jika penulis baru itu menggunakan bahasa segar dengan gaya memikat. Tulisannya berwarna-warni bak pelangi. Umpama sebuah " lukisan" yang cantik sekali!!! Gaya tersendiri, terasa dekat di hati, mengesankan pada sesiapa yang sudi berkongsi rasa, sungguh warna-warni persembahannya, membuat anda terpesona!!!! Tak gitu?...kan?...kan?...kan? Saya pulak lebih-lebih...ekekekeee....!!! Insya Allah saya akan tulis juga mengenai penulis-penulis novel yang saya suka...I likeeeeeeee....!

Saya termasuk ke blog Mardihah ni secara tak sengaja...biasalah..kalau SR atau blogwalking..he..he..he...dan saya terbaca sinopsis "Mr.Pai Epal" bertulis begini......( pesan utk Mardihah - akak kena taip balik, coz akak nak CNP tak dapek....ngeeeee...!) 



Begini sinopsis manuskrip " Mr. Pai Epal"
Ibu kata, satu hari nanti Yaya akan jatuh cinta! Tetapi cinta itu akan jatuh pada hati dan jiwa lelaki yang benar-benar menyayangi Yaya sepenuh hati. Cinta itu akan bawa Yaya sampai ke syurga. Benarkah ibu? Benarkah anak ibu kini dilanda cinta? Bolehkah Yaya jatuh cinta pada lelaki bermata redup itu. Pada lelaki yang sudah punyai kekasih cantik jelita? Layakkah Yaya, ibu?
Aduhhhh..asyik sekali...dalam senyum-senyum..meleleh juga air mata...sob..sob..sob..saya terkesan kerana watak ibu Yaya yang inginkan menantu lelaki yang soleh..sentiasa menjaga solatnya...sama impiannya seperti saya...apatah lagi tiga-tiga anak saya perempuan. Saya bagitau anak-anak, kebetulan yang sulong balik bercuti sempena Cuti Tahun Baru Cina...bacalah "Mr.Pai Epal..ceritanya bagus dan besttttt...sangat-sangat...meleleh air mata...   

Anak-anak remaja saya pun baca...mula-mula ok...aleh-aleh..tengok-tengok masing-masing mengesat tangan ke muka....saya kata ...Haa..nangis??? Saya pun cakap macamana "ibu Yaya" macam tulah juga ibu, nak anak-anak ibu dapat suami nanti lelaki yang soleh..yang menjaga solatnya..anak-anak gadis saya sengih je....ngeeeeeeeee!!!!!! Saya baru selesai membaca satu lagi manuskrip bertajuk " Yang Terindah"...ini covernya....

Ohhh...ini pun best gilerrr..........

Untuk anda yang suka membaca...atau perasaannya jiwang seperti saya ...      ya be da be du.!!!..asalkan tidak senget hatinya....ha...ha....ha..........

* Mardihah @ Hartini - semuga menjadi penulis yang berjaya, bahagia hidup dunia dan akhirat. Aminnnnn.....

1 comment:

  1. Kalau dapat ku capai bintang di langit,
    Akan kuhadiah untuk Kak Amy,
    Kalau dapat ku peluk pelangi tinggi melangit,
    Err…Er…mana mungkin, kerana pelangi itu tinggi!

    Hahahaha, pantun hantam tapi asal sedap! Terima kasih Kak Amy. Seluas langit dan hamparan laut penghargaan saya untuk akak.

    Doa akak di dalam blog akan saya kenang. Mudah-mudahan, saya akan terus menulis dan menulis dengan cantik, dengan memberi ‘rasa’ dan ‘jiwa’ kepada pembaca. Amin-amin.

    ReplyDelete

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails