Tuesday, December 31, 2013

Cerita Ini Bukan Solusi Tetapi Inspirasi... Motivasi...

Dalam kehidupan kita ni..cara berfikir..cara bercakap,
cara kita menyampaikan apa yang kita fikir berbeza-beza
dan orang yang mendengar dan juga untuk orang
memahami juga berbeza-beza. Ada orang akan faham dan 
ada orang yang tidak faham apatah lagi jika orang yang 
bercakap itu berbahasa dalam bahasa "yang tinggi".

Tetapi cerita yang ingin dikongsikan ini, sangat mudah 
untuk difahami. Jika kita merasa kepayahan dan
keperitan hidup untuk kita tempuh hari-hari yang
mendatang, jadikanlah kisah ini sebagai INSPIRASI atau MOTIVASI.

Kisah Pakcik Penjual Laksa Beras
Suatu hari sedang saya membersihkan halaman,lalu
seorang penjual laksa beras, menaiki motorsikal
mengelilingi kampung. Oleh kerana matahari telah makin
merendah selepas Asar,saya pun berhenti rehat.Apabila
nampak penjual laksa beras lalu,saya pun memanggil
untuk merasa laksa berasnya.Baru kira-kira satu bulan
saya dan keluarga berpindah ke kampung ini, bertugas
sebagai inspektor menjaga parit dan saliran.

Saya melaung bertanya kepada isteri dan anak-anak,
adakah mereka juga turut ingin makan laksa beras.
Isteri dan anak-anak 4 orang juga inginkan laksa beras.
Bermakna saya pesan 6 pinggan laksa beras. Dengan
menggunakan ukuran mangkuk standardnya laksa dihidang
dalam mangkuknya dahulu sebelum dituang ke pinggan
yang pelanggan sediakan.

Zaman ini,kebanyakan penjual laksa beras bermotorsikal
tidak perlu bawa banyak mangkuk atau plastik bungkus.
Cukup sebuah mangkuk yang dibawanya untuk jadi ukuran
yang sama setiap pinggan yang dipesan pelanggan.Semua
yang membeli laksa beras perlu membawa pinggan atau
mangkuk sendiri ke motor pakcik jual laksa itu berhenti.

Setelah membeli laksa beras, pelanggan akan makan
di dalam rumah masing-masing bersama keluarga.Cara ini
telah menyelamatkan alam sekitar, tidak ada pelupusan
bahan plastik atau pembaziran bekas.

Setelah membayar harga bagi 6 pinggan laksa beras,saya
melihat penjual itu membahagikan duit yang saya bayar
kepada 3 tempat. Duit itu di bahagi 3, 1/3 ke dalam
dompet, 1/3 ke dalam laci duit dan 1/3 ke dalam bekas
seperti tabung.

Melihat keadaan itu, menjadikan saya teruja ingin tahu
kenapa duit-duit itu diasingkan. Maka terus saya
bertanya,“Pak cik kenapa pakcik asing-asingkan duit
tersebut?”

Pakcik itu pun menjawab, “Duit yang masuk dompet
digunakan untuk perbelanjaan perniagaan dan keluarga,
duit yang masuk tabung untuk simpanan
penyempurnaan agama dan duit yang masuk laci untuk
infak.

Dalam setiap rezeki yang kita perolehi,ada hak orang
lain juga. Walaupun sikit, kita wajar berbagi sama.Saya
menggilirkan wang itu antara beberapa surau dan masjid.
Atau untuk rumah anak yatim juga. Selama lebih 20
tahun saya berniaga laksa beras, dari berbasikal,sekarang
sudah bermotorsikal, setiap tahun saya dapat
melaksanakan ibadah korban walaupun cuma 1 ekor
kambing yang sederhana besar. Alhamdullilah, saranan
agama, walaupun sunat, ia dapat dilakukan. Setiap hari
saya mula berniaga dari pukul 11.00 pagi. Apabila tiba
di mana-mana kampung,menjelang waktu solat sama ada
zohor atau asar, saya akan berhenti untuk solat
berjemaah di mana-mana surau kampung berkenaan.Saya
tidak akan lupa memasukkan sedikit hasil jualan laksa
beras ini walaupun sedikit.

Walaupun cuma menjual laksa beras, saya tetap  dapat
mengerjakan solat di awal waktu secara berjemaah.Dapat
menginfak wang hasil jualan laksa beras untuk dikongsi
dengan orang lain. Saya suka berniaga mengelilingi
kampung dan berhenti solat di mana-mana surau atau
masjid yang ditemui menjelang waktu solat.Saya pernah
dengar tuan guru kata, nanti di mahkamah akhirat,bumi
dan hari akan menjadi saksi. Maka nanti bumi akan
berkata, si polan pernah solat di sini, di sini, di sini.
Hari Isnin sipolan solat di masjid ini, hari Selasa kata
si polan solat di surau ini dan seterusnya.Saya tidak
kaya,tidak punya harta yang banyak untuk melaksanakan
zakat atau wakaf, namun saya tetap bersedekah ikut
rezeki yang Allah berikan kepada saya setiap hari.

Duit dalam tabung pula sebagai simpanan untuk
menyempurnakan rukun Islam.Islam terdiri dari 5 rukun,
mengerjakan haji adalah rukun ke 5. Adakah solat itu
sempurna jika rukunnya tidak sempurna? Saya merasakan
Islam saya tidak akan sempurna jika rukunnya saya
tidak sempurnakan. Oleh itu saya mahu berusaha
menyempurnakan rukun Islam ke 5 iaiatu mengerjakan
haji. Jika tidak menabung, bagaimana mungkin saya
dapat mengerjakan haji kerana ia memerlukan biaya
yang besar.”

Terpegun saya dengan jawapan yang diberikan oleh
seorang penjual laksa beras ini. Seorang penjual laksa
beras,mempunyai misi dan visi yang jelas sebagai seorang
Islam.

“Pakcik,bukankah mengerjakan haji bagi yang mampu saja,
jika tidak mampu kita tidak dituntut untuk
mengerjakannya.”

“Bagaimana boleh mampu jika kita tidak usaha menuju
ke arah mampu.Jika tidak menabung, bagaimana mungkin
akan mampu mengerjakan haji suatu hari nanti? Mampu
itu kita sendiri yang tentukan. Adakah selamanya kamu
mahu hidup miskin jika kamu tidak usaha menjadi kaya
dengan menabung sedikit-sedikit mengumpul modal bagi
meluaskan perniagaan?”

MasyaAllah,begitu jelas sekali fikirannya tentang maksud
mampu. Tersentap hingga hujung hati bila membanding
diri ini dengan pakcik yang hanya menjual laksa beras
bermotosikal menggelilingi kampung. Muka saya bagai
ditampar-tampar kerana berilmu tetapi tidak beramal.
Siapa yang sangka dan ambil peduli akan kejernihan
fikiran pakcik dalam melaksanakan syariat agama Islam
ini.

Kisah ini saya abadikan bagi mengingatkan keenakan laksa
beras yang selalu saya beli dari seorang penjual laksa
beras yang bermotosikal mengelilingi kampung.Tidak pasti
adakah pakcik ini masih hidup atau telah meninggal dunia.
Laksa berasnya memang enak.

Sama-samalah kita mengambil iktibar darinya untuk
kebaikan diri kita sendiri. http://fid.ohmacamitu.com/

*Kata orang alim - Rezeki yang berkat itu sedikitnya
cukup,banyak boleh diagih-agihkan. Semuga kita dalam
rahmat dan lindungan Allah selalu..Aminnnn....!!!


No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails