Saturday, December 28, 2013

Ini bukan Justifikasi…Penjelasan Prof Dr. Muhaya !!!



Gara-gara mengeluarkan kenyataan pada artikel:
Solusi Keluar Dari Bebanan Hidup yang disiarkan Sinar 
Harian Online, Selasa lalu, penceramah terkenal, Prof 
Dr Muhaya Mohamad dikritik pembaca kerana disifatkan 
tidak prihatin nasib rakyat.

Melalui sebuah video yang dimuat naik ke laman sosial 
Youtube, Prof Muhaya menjelaskan mengenai perkara 
tersebut.“Saya bukan ustazah, bukan ahli politik dan 

“Apabila ditanya bagaimana nak tangani beban orang 
yang tengah serabut...memang banyak pihak yang nak 
saya buat kenyataan memarahi pihak yang menaikkan 
harga dan sebagainya. 

Tapi, pada saya, itu semua banyak dah orang yang 
cakap."Jadi, peranan saya sebagai seorang yang berusia 
50-an, ada pengalaman, saya memang sangat yakin 
bahawa cara kita melihat sesuatu akan mengubah 
tindakan, persepsi atau interpretasi kita terhadap 
perkara itu,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menekankan soal 80 
peratus dalam kehidupan adalah untuk mencari solusi 
sementara bakinya untuk melihat masalah.
“Katakanlah, minyak atau susu tumpah. Adakah kita 
nak lap susu itu atau nak bergaduh siapa yang 
tumpahkan susu itu?“Saya nak katakan di sini bahawa 
kita mesti melihat kehidupan dengan 80 peratus 
mencari solusi dan 20 peratus untuk melihat 
masalah,” katanya.

Beliau turut menafikan dakwaan sesetengah pihak 
yang menyebut kenyataannya dalam artikel tersebut menunjukkan bahawa dirinya tidak prihatin terhadap 
kesusahan rakyat.

“Saya bukan ahli politik dan prinsip saya adalah tidak 
membuat kenyataan berbaur politik. Untuk situasi ini, 
bukan tidak prihatin. Siapa yang tidak prihatin...
memang kasihan.

“Tetapi kalau kita kasihan, ramai orang yang susah, 
takkanlah kita nak ambil duit beri kepada semua orang 
susah itu? Kalau kita beri pun, ia dipanggil langkah 
sekejap.

“Tetapi bagaimana kita nak ‘empower’ seseorang? 
Ataupun beri kuasa atau membuat seseorang itu 
melakukan apa yang boleh pada situasi terdesak ini 
untuk menghadapi suasana tersebut?,” katanya.

Tambahnya, “saya seru kepada yang membuat dasar, 
kalau boleh kita prihatin dan janganlah kita melakukan 
sesuatu yang membebankan orang.Kerana kalau kita 
melepaskan beban orang, insya-ALLAH, ALLAH akan 
melepaskan beban kita,”katanya.

Jelasnya, “saya nak jelaskan, saya buat video ini pun 
bukan untuk justifikasi...takut orang tak suka, takut 
orang marah.Sebenarnya,saya dah maafkan semua orang
yang mengata tak elok tentang saya. Saya tak rasa 
marah langsung. Saya faham dan rasa kasihan.”

Komen pembaca pada artikel ini:

2 ulasan:

Tanpa Nama27 Disember 2013 10:05 PTG
Orang yang banyak ilmu, tapi sombong. Susah 
sangatkah nak minta maaf walaupun dia tidak 
bermaksud menyinggung...... 
Sedih!

Tanpa Nama28 Disember 2013 6:50 PG
aku kasihan tgk mu muhaya...kalu ada minyak tumpah..
mmglah kene lap....ttp takkan tak nak fikir sbb 
tumpah....kat mana bocornyer ker..teruk ker bocornyer.
akan bocor lagi ker....bukan nak bergaduh.....mu nie 
asyik nak lap jer....baik lap bontot ponggong penyamun UMNo/Bn tu.......biarkan duit negara nie bocor 
disamun oleh penyamun nie sampai bangkrap.......

Kalau kita mengkritik atau bahasa mudah menegur 
boleh menjatuhkan martabat kita...adakah kita hanya
perlu berdiam diri, melihat saja...,membiarkan saja..
atau bahasa sekarang"Tak Ambil Pot"boleh menjadikan
kita berjaya dalam hidup ???....Bukankah itu "selfish"
namanya..??? Agama kan menyuruh kita untuk saling
ingat mengingati...

No comments:

Post a Comment

Entry lain yang anda mungkin suka...

Related Posts with Thumbnails